Tuesday, July 14, 2009

Penanaman Serai & Pemasangan Pagar Dawai

Penanaman Serai

Setelah lama kami berehat, maka pada 28 Jun 09, kami telah menbeli 40 ikat (150 btg) anak benih serai daripada En Badrul. Kami tiba di kebun ini jam 10 pagi...kerana sebelum itu kami mengambil benih serai. Setiba di kebun, kami telah menggali lubang untuk menanam serai tersebut.

Tetapi malangnya, hujan sudah lama tidak turun....maka tanah kebun ini menjadi terlalu keras.... Setelah mencangkul lebih kurang 20 lubang .... mata cangkul pun bengkok....oooohhh .... keras sungguh tanah ini..di tambah pula dengan adanya batu-batu kecil....... Benih serai telah dibeli sebanyak 6,000 batang ....setiap lubang kami tanam 2 batang serai.....maknanya...kami perlu buat lubang sebayak 3,000 lubang...wooooowwww ... kalau macam ni..... mati la ......mengali satu lubang mengambil masa selama 3 minit.....kalau 3,000 lubang = 150 jam......kalau bekerja 24 jam sehari...perlukan 6.25 hari......wooooowwwww.....tak boleh jadi.....Maka, pada jam 12 tgh, kami mengambil keputusan untuk mengupah 5 orang Bangla.



Pemasangan Pagar Dawai

Oleh kerana kerja-kerja penaman serai telah di Sub kan kepada Bangla, maka pada sebelah ptgnya kami telah bersetuju untuk memasang Pagar dawai. Kami telah membeli 12 gulung dawai pagar (bersalut plastik hijau) dengan harga RM44 segulung (7kg ~ 200kaki).







Sehingga petang, cuma pagar di sebelah depan sahaja berjaya kami siap kan....oleh itu kerja-kerja seterunya akan di sambung ke minggu hadapan.

2 comments:

  1. apa nama tiang pagar tu yer...

    ReplyDelete
  2. Salam, encik tahu cara memasarkan serai? boleh bagi cadangan? tq

    ReplyDelete